The Elder Scrolls Online

Gespeeld in Washington: The Elder Scrolls Online

Gepreviewd voor PC door Raf Picavet

19 March 2013 16:05 -

Wie naar Baltimore trekt, doet dat niet noodzakelijk voor een safari door de buurten die de inspiratie vormden voor de absurd geweldige tv-reeks The Wire. In B-town zit namelijk ook ZeniMax Online Studios en daar werken ze al een dikke vijf jaar aan The Elder Scrolls Online. De game die het universum en -zo bleek- ook heel wat van de gameplay van Oblivion en Skyrim naar het MMORPG-terrein overhevelt. Of we die als eersten wilden uitproberen? Schijt een beer in het bos? Slaapt die roodharige uit Mad Men op haar rug?

The Elder Scrolls-games staan voor een fantasywereld waarvan de lore, mythen en geschiedenis ondertussen zo breed en diep is uitgewerkt dat die kerel met zijn ringen en Hobbits zich ietwat ongemakkelijk omdraait in zijn graf. In 1994 debuteerde de serie met Arena (die The Elder Scrolls denk je er vanaf nu maar zelf voor), volgde dat in 1996 op met Daggerfall en in 2002 verscheen Morrowind. De doorbraak naar het grotere publiek kwam echter in 2006 met Oblivion en met Skyrim in 2011 ging het dak er helemaal af. Het The Elder Scrolls-universum wordt getekend door een rauwe, grimmige geloofwaardigheid. Het voert een soort middeleeuwse wereld op met draken, moordenaarsgildes, magie, trollen, elfen, enfin, je begrijpt waar we heen willen. In dit geval heet die wereld Nirn en speelden de The Elder Scrolls-games zich tot nog toe altijd af op het continent Tamriel. Zo ook deze The Elder Scrolls Online.

De gebeurtenissen in The Elder Scrolls Online situeren zich ruwweg 1000 jaar voor die uit Skyrim en 800 jaar voor Morrowind en Oblivion. Voorkennis is dus leuk, maar overbodig. Al is voor de veteranen het herkennen van locaties zoals ze er een klein millennium voor jouw avonturen uitzagen, natuurlijk altijd genieten. Maar goed. In de centrale provincie Cyrodiil dreigt een en ander gruwelijk fout te lopen. Het lokale keizerrijk daar is zwak en in de drie uithoeken van het continent hebben zich evenveel nieuwe allianties gevormd. Cyrodiil dreigt de inzet te worden van een bloederige free-for-all, waarbij alle partijen zo hun eigen agenda hebben om in te grijpen. Een agenda waar nog een belangrijk nieuw puntje aan wordt toegevoegd wanneer Cyrodiil de hulp inroept van oude bondgenoten: de Daedra. Dit zijn ongezond machtige wezens die gebonden zijn aan de Oblivion-dimensie, maar zich daardoor niet laten tegenhouden om te klooien met de bewoners van Tamriel. De Daedric-prins Molag Bal, met voorsprong de meest machtsgeile en psychopathische van dat zootje, ziet hier zijn kans om heel Nirn door zijn gehaktmolen te halen.

In de noordwestelijke provincies High Rock en Hammerfell heb je de Daggerfall Covenant die vooral de menselijke dominantie over het keizerrijk willen behouden (lees: voor de Elfen hen de grond onder de voeten wegmaaien). De rassen die zich erbij hebben aangesloten, zijn de Breton, de Redguard en -jawel- de Orcs.  De thuisbasis van het Ebonheart Pact vind je in de noordoostelijke provincies Skyrim, Morrowind en Black Marsh. De rassen Nords, Dark Elf en Argonians hebben zich verenigd in een heel gespannen bondgenootschap dat er vooral op uit is het centrale keizerrijk zo'n slag toe te brengen dat de onafhankelijkheid van de eigen provincies weer een paar eeuwen veilig gesteld is. De derde en laatste alliantie luistert naar de naam Aldmeri Dominion, werd gekneed uit de zuidelijke provincies Valenwood, Eslweyr en Summeret Isles en verenigt de High Elves, Wood Elves en Khajiit. Hun streven: deze ‘oude' rassen hun rechtmatige plaats op de troon van het keizerrijk terug te bezorgen.

Kortom, boeiende tijden in Tamriel. Molag Bal tracht heel Nirn letterlijk naar Coldharbour (zijn stuk van de Oblivion-dimensie) de vernieling in te trekken en elke ziel tot zijn slaaf te maken. Daedric-prinsen zijn berucht om hun excentrieke en meedogenloze karakter maar Molag Bal is de ziektste van allemaal. Diezelfde Molag Bal neemt jou gevangen, offert je en steelt je ziel. De hoofdqueeste in deze The Elder Scrolls Online, waar jij straks met de glimlach tussen de 120 en 150 uur van je leven aan zal opofferen, draait dan ook rond de reden waarom de übersicko je ziel stal, waarom je zo belangrijk bent, hoe je je ziel tracht terug te winnen en -omdat je toch bezig bent- gelijk de hele wereld moet redden. Je kiest daarvoor een van de drie allianties, een van de drie rassen binnen die allianties, een personage met de basiskenmerken die het meest op jouw individuele speelstijl aansluiten en terwijl je daarmee gestaag naar level 50 opklimt, kerf je je eigen verhaal.

Spelerstypes

The Elder Scrolls Online mikt op twee types van spelers: de The Elder Scrolls Speler en de speler van MMORPG's. De eerste wil een game waarvan de besturing, de combat, de opties en vooral de vrijheid om zijn eigen weg te kiezen door verhaal, personage-ontwikkeling, spelwereld en queestes. Hij wil eigenlijk vooral The Elder Scrolls spelen met anderen. De online rollenspelgamer zoekt vaak tevergeefs naar een meeslepend verhaal, een gevechtssysteem dat zo weinig mogelijk het gevoel geeft dat je met een  interface vecht in plaats van met wapens en magie. Hij verwacht ook een sociale beleving en een game waar keuzes een verschil maken in hoe de game speelt én hem doen verschillen van andere spelers. Tenslotte zoeken heel wat van die spelers ook een intense -bij voorkeur relevante- speler vs. speler kick. Goed gezien van de ontwikkelaars om de wensen van beide groepen te verenigen in een sterk systeem. En het moet gezegd, tijdens onze hands-on voelde voor ons (Oblivion- en Skyrim-veteranen) alles verdomd vertrouwd aan. Dat heeft waarschijnlijk een en ander te maken met het voornemen van de makers om er in de eerste plaats een RPG van te maken en dan pas een MMORPG. Anderzijds belooft het wel een MMORPG te worden als geen ander. Met een grote communitiy in plaats van allemaal ‘kleinere' per server. Zenimax Online Studios zal daarom een megaserver in de VS neerzetten en een in Europa.

Snelreissysteem

Voor onze hands-on kozen we een Redguard uit de enige beschikbare alliantie. De tutorial was er nog niet, dus zagen we niet hoe ons personage in gevangenschap gedood werd door Molag Bal, zijn ziel verloor en vervolgens ontsnapte. We ontscheepten met onze uitverkorene op het kleine eiland Stros M'Kai. Daar droeg een kapitein ons op om  een koppel bemanningsleden te rekruteren, zodat je datzelfde eiland zo snel mogelijk kan verlaten. Een klus die je in anderhalf uur klaart, maar voor de gamer die alles wil zien en gedaan hebben, kan je er makkelijk drie keer zo lang bezig blijven. Het gevechtssysteem luistert nog steeds naar een combinatie van beweeglijkheid en getimed afweren, counteren en ontwijken, gewone en krachtige aanvallen. Afhankelijk van je klasse kan je daar nog een stevige dosis offensieve en defensieve magie doorheen gooien. Verder nog opgemerkt: een handig fast travel-systeem, een goed uitgewerkt stealth-mechanisme, vermommingen die het leven van een minder combatgerichte speler er heel wat makkelijker op kunnen maken, een soundtrack die je waarschijnlijk na honderd uur nog niet dichtdraait en eerder franjeloze maar heldere inventory-, personage-, quest log- en upgradeschermen.  Na een kleine vier uur spelen zaten we aan level vijf. Zoals gezegd doe je pakweg 120 uur of meer over je eigen hoofdqueeste die je tot aan level 50 brengt. Dat verhaal leidt je vooral door het drie provincies van je gekozen alliantie en Coldharbour,  Molag Bals persoonlijke dimensie. Ben je klaar met dat verhaal, dan kan je met je personage naar een van de zones van de andere allianties overstappen. Het verhaal geeft dan een draai aan wat je daar doet en je kan er elke queeste spelen, maar dan opgewaardeerd naar jouw level. En omdat er daarna nog een regio wacht, komt dat in totaal op een kleine vierhonderd uur player vs. environment-gameplay!

Klasse, lichaamspantser en wapens

Klasse, lichaamspantser en wapens zijn de drie skill trees die in de beginfase uit te bouwen zijn. Speel je met een wapen in elke hand, dan wordt je daar beter in. Zo intuïtief werkt een The Elder Scrolls-game en zo werkt dat ook hier. Zo verdien je ook ervaring die je doet stijgen in level. Die levert je punten op die je niet enkel over gezondheid, magisch vermogen en uithouding verdeelt, maar waarmee je ook speciale vaardigheden binnen de skill trees ontsluit. Die vaardigheden waarop je het vaakst denkt beroep te zullen doen, sleep je naar een (verdomd kort) balkje onderaan je scherm, van waaruit je ze in je combatmix kan gooien. Eerder een MMO- en minder een The Elder Scrolls-gegeven, maar hier gelukkig eerder complementair dan storend. Later, afhankelijk van de beslissingen die je neemt en hoe ver je in de hoofdqueeste zit, krijg je toegang tot nieuwe skill trees, zoals ‘world' waarin je bijvoorbeeld een vampier-skill tree vindt. ‘Guild', waarin je je zowel bij een fighter- als een mage-gilde kan aansluiten met elk hun eigen specifieke lange subqueestelijn en dus ook speciale vaardigheden. ‘Racial' afhankelijk van je gekozen ras kan je unieke abilities uitbouwen. En tenslotte ‘AvA', ofwel alliance vs. aliance, ofwel de player vs. player-opzet van The Elder Scrolls Online. Voor we daar dieper induiken misschien nog een klein woordje over crafting. Dat kan je nog niet in die beginfase die wij speelden, maar zou niet veel later toelaten om om met vijf beroepen (wapensmid, alchemist, voedselbereider, bezweerder, pantsermaker) te experimenteren en de beste items in de game te maken.  Volgens de makers nagenoeg zonder te hoeven grinden.

Speler vs. speler is een keuze

In de drie provincies van jouw alliantie kan er enkel samen met andere spelers geknokt worden, nooit onderling. Daarvoor moet je naar die AvA-slagvelden. Je kan er met kleine groepjes om torens of dorpjes strijden, maar het grootste spektakel zit natuurlijk in het overnemen van een vijandelijke burcht. Of het verdedigen ervan. We zagen zo'n veldslag waaraan tweehonderd spelers deelnamen. Belegeringstuigen zoals trebuchets, ballista's en stormrammen werden met succes tegen muren, toegangspoorten, aanvallers en verdedigers ingezet. Het zag er als toeschouwer nogal chaotisch uit en dat was het misschien ook, maar spetteren deed het zeker. Wie een burcht wil innemen, moet eerst door de muur of poort, vervolgens over een binnenplein en dan nog eens door een poort waarachter de troonzaal gedomineerd moet worden. Burchten zijn met elkaar via een teleportatiesysteem met elkaar verbonden. Slaag je erin om met honder man te voet naar een burcht dieper op vijandelijk terrein op te rukken en die te veroveren, dan is de burcht aan het front afgesneden van versterkingen (je kan niet respawnen in een belegerde burcht) en dus veel makkelijker in te nemen. We voorspellen nu al epische strategieën en veldtochten en zien ons nu al samen met 99 anderen onder dekking van het nachtelijke donker te voet tot ver op vijandelijke terrein doordringen om zo'n strategisch belangrijke burcht te veroveren, waarna honderd collega's de nu geïsoleerde frontvestiging overrompelen.

Ach we kunnen nog uren doorgaan over onze eerste hands-on met The Elder Scrolls Online en in het aprilnummer van 9lives-magazine doen we dat ook. Daarom sluiten we hier af met een aantal losse, maar interessante weetjes.  Nog even kort een paar elementen oplijsten. Zo hebben de alliantie vs. alliantie campagnes een ingebouwde buffer zodat je toch nog kan toetreden de ‘volle' servers waarop je vrienden actief zijn. In de PvE valt een voor dit genre knappe vijandelijke AI op, waarin vijanden (al dan niet van de monsterlijke variëteit) op gevaarlijke manier samenwerken en dwingen om je eigen tactiek daarop af te stellen.

Bij verschijnen mag je zestien publieke dungeons en evenveel instances verwachten, waaronder negen met een heroic-versie. The Elder Scrolls Online doet het met een volledig gesproken dialoog én last but not least, wie wil kan de hele game vanuit het first-person-standpunt spelen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

(30 votes)

Informatie over The Elder Scrolls Online

Releasedatum: 04-04-2014
Ontwikkeld door: Bethesda Softworks
Uitgegeven door: Bethesda Softworks
Genre: MMORPG
Beschikbaar op: pc ps4 xone
Age 16+

mak3231 zegt op 19/03/2013 15:31   [?]

Rating 2 16+ 16+
ik wil nu al spelen.
kan niet wachten

Wnns zegt op 19/03/2013 16:27   [?]

Zit er top uit!
2.1 100% rep

Dreamon666 zegt op 20/03/2013 3:49   [?]

Mja, er is veel verandert sinds de eerste info gelekt was, want in het begin was er niet eens sprake van een real-time-combat system zoals in de TES games, wat ze na zeer veel kritiek van de community toch verandert hebben.
En tot voor kort was alleen third-person-view beschikbaar, waar ze nu dus ook first-person-view beschibaar gesteld is.

Wat mij tot één van deze twee conslusies brengt: ofwel luisteren de devs naar de community (positief) en ofwel weten ze helemaal niet wat ze bezig zijn en veranderen ze enkel vanwege angst voor slechte verkoopcijfers bepaalde dingen (negatief).

Hoe dan ook, de grootste struikelblok voor MMO's is endgame content, iets waar we nu nog niks vanaf weten.

Xhizor zegt op 19/03/2013 17:08   [?]

Ziet er deftig uit, hou ik zeker in het oog

Flumbooze zegt op 19/03/2013 17:18   [?]

"Het lokale keizerrijk daar is zwak en in de drie uithoeken van het continent hebben zich evenveel nieuwe allianties gevormd. ... Een agenda waar nog een belangrijk nieuw puntje aan wordt toegevoegd wanneer Cyrodiil de hulp inroept van oude bondgenoten: de Daedra."

Ben ik nu fout of is het niet omgekeerd, dat het keizerrijk daar net verzwakt is door de komst van de Daedra?

Anyway, mooie preview, ik kijk er naar uit.
4.1 100% rep

Raf Picavet zegt op 19/03/2013 18:25   [?]

Nope man, ik heb me waarschijnlijk wat te vaag uitgedrukt maar het is wel degelijk het keizerrijk dat verzwakt is, de drie hete ademen van de uithoeken van Tamriel in de nek voelt en daarom de hulp van de Daedra inroept. Wat die allianties nog eens zo hard motiveert om in te grijpen daar in Cyrodiil

4.2 100% rep

Flumbooze zegt op 19/03/2013 19:40   [?]

Hmm, dan denk ik dat ZOS zich te vaag uitdrukt Bedankt!
4.3 100% rep

Æro zegt op 20/03/2013 18:45   [?]

Het zal wel ff wennen worden qua lore. Khajit en wood elves in éénzelfde alliantie? Eén van de eerste boeken die je in Skyrim tegenkomt handelt over de tactieken ingezet door de Khajit om de Wood Elf elite troepen een halt toe te roepen.

't zal interessant worden

Flumbooze zegt op 19/03/2013 17:29   [?]

Trouwens, kan je wat meer vertellen over het fast-travel systeem? Hopelijk niet zoals Guild Wars 2 waarbij je nooit meer loopt doordat je om de hoek wel een waypoint hebt.
5.1 100% rep

Raf Picavet zegt op 19/03/2013 18:27   [?]

Je moet best een eind lopen voor een 'waypoint'. Maar je kan ook - en dat zal je misschien minder leuk vinden - van op elke plek tegen betaling naar een vrijgespeeld waypoint fast-travelen.
5.2 100% rep

Inderdaad ietwat een bummer. Nuja, hangt allemaal af van de afstand natuurlijk
5.3 100% rep

Dreamon666 zegt op 20/03/2013 3:41   [?]

Aangezien geld en items dan een must zijn, wilt dat dan ook zeggen dat de oude vertrouwde "lockpicking" erin zit? Want overal inbreken en kisten beroven is ook iets typisch TES-games.

thibi-game zegt op 19/03/2013 19:46   [?]

zal dit maandelijks betalen zijn ? of eenmalig betalen zoals gw 2 ?
6.1 100% rep

Flumbooze zegt op 19/03/2013 20:53   [?]

Is naar mijn weten nog niet bekend

Ik hoop eerder op een maandelijkse kost.
6.2 100% rep

Systemtrasher zegt op 19/03/2013 22:07   [?]

hopen op een maandelijkse kost? er nie tegen opzien als er een maandelijkse kost komt ok maar er op hopen
6.3 100% rep

Dreamon666 zegt op 20/03/2013 3:54   [?]

Maandelijks betalen wilt zeggen dat je vaker en sneller updates krijgt + kwalitatieve servers. MAAR ik zou nooit maandelijks willen betalen voor een spel met zeer weinig content (vooral de endgame dan). Tot de eerste expansion arriveerde heeft WoW me zeeeeer snel verveeld. Enkel Guild Wars 2 heeft redelijk wat te bieden kwa content en die is dan nog eens F2P.
6.4 100% rep

Systemtrasher zegt op 20/03/2013 9:07   [?]

daarom dat ik die comment gepost heb, dat idee van subscriptions fees voor kwaliteit is achterhaald. Games gelijk LoL en GW2 (der zijn er misschien nog?) bewijzen da nu wel vindek
6.5 100% rep

PaLaDiN zegt op 20/03/2013 11:01   [?]

WoW heeft ook nooit degelijke PvP gehad.

De beschrijving van de PvP in ESO doet me denk aan DAoC die tot nu toe nog steeds de beste PvP heeft van alle mmorpg's...
Ik dacht trouwens ook dat ex Mythic mensen in het EOS team zitten. Dus endgame is simple... Verover de andere alliances
6.6 100% rep

Flumbooze zegt op 20/03/2013 12:56   [?]

GW2 is het perfecte voorbeeld... Om iet of wat leuke items te krijgen moest je betalen in de shop. Om een degelijke hoeveelheid van een fun-item te krijgen moest je betalen in de shop.

Om er deftig uit te zien moest je ofwel eindeloos saaie content grinden of betalen.

Ik vond GW2 heel leuk om door te spelen, maar nadat ik het verhaal voltooid had en de dungeons gedaan heb was ik het toch ook maar beu. En de nieuwe content was tot nu toe niet echt interessant, maar eerder cosmetic farms.

Ja, met maandelijkse fee weet ik tenminste dat ik alles krijg wat het spel te bieden heeft.
6.7 100% rep

Systemtrasher zegt op 20/03/2013 14:06   [?]

dus omdat er een maandelijkse kost is gade ineens nie meer 20x dezelfde dungeon moeten doen of een max level character hebben om coole items/gear te hebben? En denkte nu echt dat er dan geen shop me cosmetic items of fun items gaat inzitten? punt is GW2 doet net hetzelfde als andere mmo's, maar zonder fee, en ok tspel is nie perfect.. (ma welk spel is dat wel) ma elder scrolls gaat alleszinds niet een beter spel zijn omdat het een sub fee zou hebben
6.8 100% rep

Dreamon666 zegt op 20/03/2013 17:59   [?]

@ Flumbooze: srry dat ik u enigsinds zwaar moet tegenspreken, maar WoW had de eerste 18 maanden na release ook geen expansion, zelfs nog niet eens patches met extra content... Bij Age of Conan duurde het meer dan 2 jaar zelfs...
En grinden is nu eenmaal een onderdeel van MMO's, dat is de klassieke truck om de speeltijd te rekken, als je niet kan grinden voor uw items klaagt men over te weinig content en speelduur, zit er grinden in dan is het irritant en langdurig... Irony
6.9 100% rep

Minish zegt op 21/03/2013 10:22   [?]

@6.6
Maandelijks betalen en alles krijgen? The Blizzard store would like to have a word with you.
6.10 100% rep

blackman zegt op 22/03/2013 20:49   [?]

man, totaal debiele conclusie die je hier trekt.

GW2 werkt met een cash shop en zit vol kiddies, lol juist van hetzelfde en lol is ook een totaal andere format van spel.

Ik hoop ook op een maandelijkse betaling en liefst zonder gamecards maar dat is ijdele hoop.
6.11 100% rep

Katz zegt op 23/03/2013 9:21   [?]

@6.10 Oh ja want WoW is maandelijks betalend en heeft de meest volwassen en fatsoenlijke community van de online gaming wereld...

WoW is godverdomme nog erger dan gW2, want zij hebben een cash shop en maandelijke bijdragen, hoe inhalig kan je worden als developper.

Ik hoop dat de elder scrolls buy to play wordt met een cash-shop met fluf en comfort items.
6.12 100% rep

devilution.be zegt op 23/03/2013 14:54   [?]

@6.3

Tot de eerste expansion hebt ge u verveeld in WoW?

MC/BWL/ZG/NAXX/AQ20/AQ40
Outdoor raids
en hoeveel dungeons wel niet

Niet genoeg end-game content? Het heeft mijn guild paar maanden gekost om Cthun te downen en een paar wings in naxx40 te clearen tbh

Ik denk dat héél weinig games kunnen tippen aan Vanilla WoW. Om maar te zwijgen over hoe cool pvp toen nog was. Ik heb nooit meer zo een leuke MMO gespeeld als vanilla WoW.
6.13 100% rep

Dreamon666 zegt op 23/03/2013 21:16   [?]

@6.12: Dungeons waren toen enkel leuk als je in een reusachtige guild zat van meer dan 80 man. Als je max lvl was stond je de ganse dag gewoon rond te draaien in Ogrimar of Stormwind en general chat vol te spammen tot er ergens een plekje in PVP of een raid was. Wat soms 2-3 uur kon duren ... je moest jezelf letterlijk dwingen om te spelen om wat waarde uit je maandelijkse subscription te halen.

Fenumeher zegt op 19/03/2013 21:34   [?]

Wa een gigantisch zalig filmke!
7.1 100% rep

Dreamon666 zegt op 20/03/2013 3:56   [?]

Don't give in to the dark side....
Hoeveel misleidende trailers hebben we de afgelopen 4 jaar al gehad...

Jughead zegt op 20/03/2013 0:57   [?]

Wanneer komt er eindelijk antwoord over de beta?
9 100% rep

Jughead zegt op 20/03/2013 1:02   [?]

Het herkennen van een speelgevoel is echt wel belangrijk, denk ik.Ik heb genoten van Oblivion en(maar vooral)van Skyrim, maar bij de laatste dlc moest ik toch concluderen dat de Morrowind muziek me een speciaal gevoel bezorgde. Ik blijf erbij, Morrowind was de topper wat sfeer betreft. De gameplay die de volgende twee delen brachten was superieur, maar de sfeer ... da's Morrowind.
9.1 100% rep

Dreamon666 zegt op 20/03/2013 3:43   [?]

Een MMO kan spijtig genoeg amper sfeer creëeren, buiten het zeer chaotische PVP en dungeons/instances. Maar vergeet maar dat er in een MMO een angstige en benauwde sfeer kan gemaakt worden.
10 100% rep

Boseau zegt op 20/03/2013 11:09   [?]

Rating 2 16+ 16+
"dat die kerel met zijn ringen en Hobbits zich ietwat ongemakkelijk omdraait in zijn graf"

-> lol één zwaluw maakt de zomer niet

Silmarillon = fantasy bible
en zowat 95% van de zelfstandige naamwoorden gebruikt in Elder scrolls zijn gewoon gekopieerd van de Grootmeester himself!

Nice try but epic fail om zo'n vergelijking nog maar te proberen. Als die mannen 70 jaar aan het developpen zijn en dit aan een ratio van zo'n 14 uur per dag dan komen ze mss ooit in de buurt van wat Tolkien uit zijn mouwen heeft geschud!

NEVER FORGET YOUR CLASSICS!
10.1 100% rep

Æro zegt op 20/03/2013 18:42   [?]

Je hoeft niet zo fanatiek te doen hoor. Het was een kwinkslag, neit meer niet minder.

Mooi geschreven tekst trouwens. Alhoewel menig 9liver hier en daar wel eens genoodzaakt zal zijn de tekst meermaals te herlezen vooraleer hij de essentie heeft gesnopen
Soit, leuke tekst, leuke game. Laat die volgende episode maar komen.
10.2 100% rep

Raf Picavet zegt op 22/03/2013 20:52   [?]

Ieder zijn klassiekers. Ik wil niets afdoen aan je respect voor Tolkien. Zelf hang ik eerder de Glen Cook (Black Company) en Steven Erikson (Malazan: Book of the Fallen) -school aan. Waar ik dan weer tonnen van verwijzingen naar vind in The Elder Scrolls. En het is al te makkelijk (en fout) om ook die jongens schatplichtig aan te Tolkien achten.

En zoals Aero het zo gepast opmerkt: het was een kwinkslag. Absoluut.
11 100% rep

Q8472 zegt op 20/03/2013 19:45   [?]