The Sims Medieval

The Sims Medieval review 1

Gereviewed voor PC door Fliblit

Review | 31 March 2011 9:43 -

De Sims: Middeleeuwen zorgt eindelijk voor een frisse wind door het Sims-genre dat, laat ons eerlijk wezen, EA onderhand wat aan het uitmelken was. De Sims werd dan ook steevast gekenmerkt door een behoorlijke hoeveelheid uitbreidingspakketten terwijl de basis van het spel onaangetast bleef. De grondvesten van de Sims-reeks zijn met dit spel volledig door elkaar geschud en dat blijft natuurlijk niet zonder gevolgen. Onze bevindingen lees je hieronder.

Het spel begint met een introductiefilmpje waarin uitgelegd wordt dat de Wachter, de lokale godheid, boos is op de mensheid.  Volgens hem hebben wij sturing nodig en daarom schept hij enkele helden die moeten dienen als lichtend voorbeeld voor de gemiddelde burger.

In het spel wissel je voortdurend af tussen het perspectief van de Wachter (waarmee je vanuit de lucht de volledige map kan bekijken) en het perspectief van de geselecteerde held(en). In het begin is dat wat wennen, maar dankzij de (optionele) lessen heb je snel de controls in de vingers. Als Wachter kan je gebouwen neerzetten waarin nieuwe helden ontstaan en kan je selecteren waar de held naartoe moet wandelen. Als held speel je écht het spel en moet je ervoor zorgen dat de quests succesvol aflopen en dat je aan je dagelijkse behoeften voldoet. Die behoeften zijn tweeledig: enerzijds moet je ervoor zorgen dat je niet verhongert en dat je genoeg slaap hebt, anderzijds moet je je twee dagelijkse taken volbrengen. Die dagelijkse taken zijn afhankelijk van de held en lijken wat op mini-quests. Zo moest mijn arts de ene dag kruiden verzamelen en diagnoses stellen en de andere dag patiënten opereren en geneesmiddelen maken. Iedere dag zijn er nieuwe taken en als je faalt krijg je te maken met negatieve concentratie wat, vanzelfsprekend, vermeden moet worden.

Ssst, ik ben geconcentreerd!

Concentratie is een volledig nieuw concept in de geschiedenis van De Sims. Naarmate je goed uitgerust bent, je taken gedaan hebt, je sociaal voelt... krijg je positieve concentratie. In elkaar gemept worden, walgelijke pap verorberen of verliezen in een duel zorgt voor negatieve concentratie. Concentratie heeft een invloed op alles wat je doet: succesvolle conversaties, jachten, preken,... Concentratie zorgt er ook voor dat je queesteprestatie stijgt of daalt, wat rechtstreeks invloed heeft op de beloning van de actieve quest. Stel dat je de ganse tijd speelt met een negatieve concentratie (optelsom van positieve en negatieve elementen) zal de queesteprestatie dalen en zal de beloning op het einde minder zijn. De queesteprestatie zal ook dalen indien de quest te lang aansleept.

De weg naar eeuwige roem

De quests vormen de rode draad van het spel. Een quest neemt de vorm aan van een kortverhaal (bv. 'Curiosadag') en houdt in dat je verschillende kleine opdrachtjes na elkaar moet volbrengen. In die quest had de koning tien voorwerpen verstopt in het dorp en moest je held ze zoeken. Het spel neemt je echter  sterk bij de hand en is zeer lineair: je kan kiezen welke quest je aanvaardt, maar eens je met de quest bezig bent heb je totaal geen vrijheid. Stap voor stap wordt de quest afgerond met opdrachten die soms kinderlijk simpel zijn en soms belachelijk frustrerend . Zo was er een opdracht waar mijn held iets moest afgeven aan een assistent, maar die assistent was nergens meer te vinden. Net alsof hij van de virtuele planeet was gestapt, met als resultaat dat ik niets anders kon doen dan wachten tot mijn assistent eindelijk opdaagde. Op zich is dat geen probleem, ware het niet dat mijn prestatiemeter van mijn quest daalde omdat ik niet opschoot en ik, zonder er ook maar iets aan te kunnen veranderen, minder beloningen kreeg. Omgekeerd werkt het natuurlijk ook: je concentratie kan zodanig hoog zijn dat, zelfs al is je quest compleet, je het wat blijft rekken zodat de beloning hoger is.

Na elke quest worden de concentratie- en prestatiemeter terug op het standaardniveau gezet. Wanneer queestes falen, of wanneer de prestatiemeter op z'n dieptepunt zit, is het mogelijk dat het volk begint te morren en dat je koning (of een andere held) uiteindelijk geëxecuteerd wordt. Indien dat gebeurt moet je simpelweg een nieuwe koning aanmaken en kan je gewoon verder spelen. De nieuwe held start dan wel opnieuw van level 1, maar alle gebouwen blijven bestaan. Schade bij sterfgevallen blijft dus al bij al minimaal, des te meer omdat je overal kunt saven. De koning kan ook trouwen en nageslacht krijgen, maar het kind zal altijd een kind blijven, aangezien de Sims in dit spel niet verouderen. Het is natuurlijk ook opnieuw mogelijk om de tijd tot driemaal zijn normale geloop te versnellen zodat je niet met een baard zit tegen dat het spel is uitgespeeld.

Mijn held is een gokverslaafde?

De beloningen van de quests houden onder meer in dat je RP tot je beschikking krijgt. RP is zeer belangrijk: het zorgt ervoor dat je nieuwe gebouwen kunt plaatsen in je stad, waardoor je nieuwe helden vrijspeelt die je ook quests kan laten doen. Een gemiddelde quest geeft zo'n 30 RP, afhankelijk van hoe goed je het hebt gedaan, en een gebouw kost zo'n 30 tot 40 RP. Dat houdt in dat je redelijk snel je tweede held hebt vrijgespeeld.

Verschillende quests kan je doen met verschillende helden. De helden die je niet gebruikt, wordt door de AI overgenomen en zorgen voor zichzelf. Ook de dagelijkse taken verschillen: als koning moest ik diplomatieke brieven verzenden, als priester moest ik mensen bekeren. Meerdere helden impliceren meer keuzes:  bij sommige quests kan je kiezen op welke manier je je doel wilt bereiken. Zo kon ik bij het verdwalen van een kind enerzijds mijn arts lief laten rondvragen of niemand hem had gezien en anderzijds mijn priester de bevolking angstig  laten maken door donderpreken te geven. Vanzelfsprekend heb ik voor het laatste gekozen. Naarmate je verder in het spel komt, unlock je meer gebouwen en word je uiteindelijk zelfs bevriend met andere landen, die je dan ook quests aanbieden. Moeilijkere quests houden  in dat je met twee of meer specifieke helden tegelijk speelt, wat het allemaal wat complexer maakt. Die helden krijgen bij een succesvolle quest ook ervaringspunten, wat ze efficiënter maakt in hun specialisatie. Zo steeg mijn priester bij het voltooien van de quest naar level 2 en kreeg hij onder andere een grotere kans op succesvolle preken.

Helden zijn volledig aanpasbaar: gaande van uiterlijke kenmerken en naam tot het selecteren van hun specifieke eigenschappen. Iedere held heeft twee positieve en één negatieve eigenschap. Om er opnieuw de priester bij te halen: hij was vriendelijk, avontuurlijk maar wel gokverslaafd. Indien hij te weinig kon gokken had dat een negatief effect op zijn concentratie, wat opnieuw iets is om rekening mee te houden.  In de Sims: Middeleeuwen zijn ook achievements aanwezig,  van een dagelijkse opdracht vervullen een vijftien minuten voor het zou vervallen tot het neerplanten van acht gebouwen.

Ongetwijfeld het grootste hekelpunt voor de aanhangers van de oude Sims-games is het feit dat je veel gelimiteerder bent in je creatieve uitspattingen. Het enige dat je kan doen is het interieur bepalen van gebouwen,  al de rest is geschrapt. Gebouwen worden neergepoot op vaste plaatsen in een vaste vorm. Al bij al is de Sims: Middeleeuwen meer een rpg in plaats van een echt vervolg op de Sims 3, wat veel fans zal teleurstellen.

Conclusie van Fliblit voor deze game.

De Sims: Middeleeuwen is iets helemaal anders dan de vorige Sims-games. Zowel het schrappen van de behoeftes als van de bouwmogelijkheden en het gebruik van quests, helden en de concentratiemeter geeft een heel nieuw resultaat dat, gecombineerd met het makkelijke moeilijkheidsniveau, ervoor zorgt dat het best wel een leuk tussendoortje is.

75

Pluspunten

+ Iets anders dan de voorgaande Sims
+ Volledig aanpasbare helden
+ Sfeer
+ Toegankelijk voor iedereen: volledig in het Nederlands
+ Concentratiesysteem
+
Minpunten

- Soms te makkelijk
- Lineair
- Weinig keuzevrijheid
-

Informatie over The Sims Medieval

Releasedatum: 25-03-2011
Ontwikkeld door: The Sims Studio
Uitgegeven door: Electronic Arts
Genre: RPG
SinglePlayer
Beschikbaar op: pc
Age 12+

hippyjump zegt op 31/03/2011 11:36   [?]

Starbies zegt op 31/03/2011 13:14   [?]

+ Iets anders dan de voorgaande sims
- Iets anders dan de voorgaande sims

Weet wa ge wilt hé ;D
2.1 100% rep

Fliblit zegt op 31/03/2011 17:23   [?]

Voor sommigen is dat een pluspunt, voor anderen niet het feit dat zoveel van de originele reeks geschrapt is (onder andere het zelf bouwen van huizen) zal ervoor zorgen dat sommige mensen het spel veel leuker vinden en anderen het gewoon niet meer zullen kopen

Drez zegt op 31/03/2011 15:22   [?]

Rating 3 16+ 16+
+ Toegankelijk voor iedereen